خواص ادویه ها, آسیاب

خواص زردچوبه چیست؟

خواص زردچوبه چیست

خواص زردچوبه

زردچوبه ادویه ای است که در هر آشپزخانه ای یافت می شود. که باعث افزایش طعم و رنگ غذا می شود. در کنار خوردن، خواص دارویی زیادی نیز دارد که در درمان بیماری های مختلف مفید است. مصرف زردچوبه در فصل زمستان بسیار مفید است.

زردچوبه چیست؟ 

زردچوبه یک ادویه و همچنین یک گیاه دارویی است. این گیاه از ریشه گیاه Curcuma longa که گیاهی چند ساله از خانواده زنجبیل است به دست می آید. مهمترین جزء فعال زردچوبه کورکومین است. کورکومین به زردچوبه رنگ زرد می دهد.

زردچوبه سالهاست که در طب آیورودا استفاده می شود . در آیورودا به آن هاریدرا می گویند. زردچوبه گیاهی بومی شبه قاره هند و آسیای جنوب شرقی است. گیاهی است چند ساله، گیاه آن گل می دهد.

به دمای بین 20 تا 30 درجه سانتیگراد نیاز دارد و همچنین به میزان بارندگی سالانه خوبی نیاز دارد. طعم پودر زردچوبه تلخ، تند، فلفل مانند و دارای رایحه خاکی و خردل مانند است.

بیشتر به عنوان ادویه استفاده می شود. همراه با غذا در سرماخوردگی، بیماری های پوستی و انواع بیماری ها استفاده می شود.

خواص زردچوبه

خواص زردچوبه  

زردچوبه نه تنها طعم غذا را افزایش می دهد، بلکه فواید فیزیکی مختلفی را نیز به همراه دارد. فواید زردچوبه را بدانید.

1) التیام زخم ها

اگر آسیب جزئی دارید، فوراً روی آن محل زردچوبه بمالید. به همین دلیل جریان خون روی جراحت متوقف می شود و زخم نیز به سرعت بهبود می یابد. زردچوبه خواصی برای بهبود سریع زخم ها دارد. همچنین برای کاهش سوزش و درد ناشی از آسیب مفید است.

۲) از بین بردن درد دست و پا

خواص ضد عفونی کنندگی و آنتی بیوتیکی زردچوبه درد دست و پا را از بین می برد. گاهی اوقات درد در دست و پا وجود دارد، اغلب در هوای سرد بیشتر است. پس در چنین شرایطی باید زردچوبه مصرف کنید، می توانید زردچوبه را با شیر داغ هم بنوشید.

3) تصفیه خون

زردچوبه تصفیه کننده خون است. با خوردن روزانه زردچوبه، عناصر سمی موجود در خون از بدن خارج می شود. به همین دلیل جریان خون نیز خوب است. وقتی خون رقیق است، جریان خون در رگ ها افزایش می یابد. همچنین باعث ناراحتی قلبی نمی شود.

4) استخوان های قوی

نوشیدن شیر زردچوبه باعث تقویت استخوان ها می شود. شیر حاوی کلسیم است که بدن را قوی می کند و زردچوبه خاصیت تقویت کننده ایمنی دارد. که به غلبه بر مشکلات مربوط به استخوان کمک می کند. همچنین مشکل پوکی استخوان را کاهش می دهد.

5) محافظت در برابر سرطان

زردچوبه خام حاوی کورکومین است که از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. زردچوبه خام خواص ضد سرطانی دارد. همچنین در کاهش سرطان پروستات در مردان و سرطان سینه در زنان مفید است. ذکر این نکته ضروری است که زردچوبه خام احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد، اما نمی توان آن را درمان کننده سرطان نامید.

6) بهبود هضم

اگر مشکل گوارشی وجود دارد باید زردچوبه خام مصرف شود، کورکومین موجود در زردچوبه مشکلات معده و گوارشی را درمان می کند. کورکومین حاوی آنتی اکسیدان و ضد التهاب است که هضم را بهبود می بخشد. در صورت اسهال، سوء هاضمه، زردچوبه خام را در آب بجوشانید و بنوشید.

7) کبد سالم بماند

زردچوبه خام برای مشکلات مربوط به کبد مفید است. آن را باید به صورت ترشی و یا چاشنی  مصرف کرد. مصرف زردچوبه خام در بیماری های کبد چرب، مسمومیت کبد، سیروز کبدی مفید است. بیماران مبتلا به بیماری های کبدی باید قبل از مصرف زردچوبه با پزشک مشورت کنند.

8) آرتریت- درد مفاصل

اگر مشکل آرتریت یا درد مفاصل وجود دارد، برای خلاص شدن از شر آن، زردچوبه مصرف کنید. مصرف عصاره زردچوبه به کاهش علائم آرتریت مانند درد، تورم کمک می کند. اگر در قسمتی از بدن درد یا تورم وجود دارد، استفاده از خمیر زردچوبه تسکین می دهد.

9) درمان پيوره

در صورت پيوره مخلوط كردن روغن خردل با زردچوبه و ماساژ دادن آن بر لثه نافع است. پس از ماساژ لثه ها، با آب گرم بشویید، سود خواهید برد.

10) زخم های دهان

به دلیل هضم ضعیف، تاول در دهان ایجاد می شود. زردچوبه خاصیت گرم کنندگی دارد. که به درمان آتش گوارشی کمک می کند. زردچوبه زخم های دهان را به سرعت درمان می کند.

11) رنگ چهره را روشن می کند

زردچوبه سال هاست که برای زیباتر کردن چهره استفاده می شود. رنگ صورت را تقویت می کند و آکنه، لک و لکه های صورت را کاهش می دهد. زردچوبه مخلوط شده را بر روی پوستتان بمالید.

12) جوش های سر

زردچوبه ، تریفالا ، چریش و چوب صندل را آسیاب کرده و در صورت وجود جوش در سر آن را روی سر ماساژ دهید.

13) درمان ترشحات گوش

برای تسکین ترشحات گوش زردچوبه را در آب بجوشانید و صاف کنید و در گوش بگذارید.

14) گلودرد

برای رفع گلودرد 2 تا 5 گرم پودر زردچوبه، یاواکشارا و چیتراک را با یک قاشق عسل میل کنید.

15) کرم حلقوی و درمان خارش

اگر کرم حلقوی روی پوست دچار خارش شده است، خمیر زردچوبه را روی ناحیه خارش دار بمالید.

خواص شیر زردچوبه

فواید شیر زردچوبه 

ممکن است بسیاری از مردم شیر زردچوبه را دوست نداشته باشند، اما زمانی که فواید نوشیدن شیر زردچوبه را بدانید، شما نیز مجبور به نوشیدن آن خواهید شد.

1) از شر سرماخوردگی خلاص شوید

در صورت سرماخوردگی باید شیر زردچوبه نوشیده شود. شب ها قبل از خواب یک لیوان شیر مخلوط با نصف قاشق چایخوری زردچوبه بنوشید. شیر زردچوبه در روزهای سرد بسیار مفید است. همچنین به خروج بلغمی که در گلو گیر کرده کمک می کند.

2) کمک به خواب خوب

بسیاری از مردم شب ها نمی توانند خوب بخوابند. کم خوابی در شب، تأثیر بدی روی مغز انسان می گذارد. مشکل بی خوابی با نوشیدن شیر زردچوبه برطرف می شود. بنابراین شب ها زردچوبه مخلوط با شیر بنوشید و بخوابید.

3) کاهش قند خون

زمانی که میزان قند خون زیاد شود، بیماری دیابت بروز می کند. مصرف شیر زردچوبه سطح قند را کاهش می دهد. اما با مصرف بیش از حد، میزان قند تجویز شده در خون کاهش می یابد.

4) اندام خوش فرم می شود

نوشیدن زردچوبه مخلوط با شیر بدن را خوش فرم می کند. کمی زردچوبه را در ۱ لیوان شیر مخلوط کنید و صبح آن را بنوشید. این باعث کاهش چربی بدن می شود. در کاهش وزن مفید است.

5) زخم معده  

زردچوبه دارای خواص درمانی است که زخم معده را التیام می بخشد. هضم ضعیف نیز باعث ایجاد مشکل زخم معده می شود. برای این کار شیر زردچوبه بنوشید.

فواید زردچوبه برای بدن

نحوه استفاده از زردچوبه 

برای مصرف زردچوبه می توانید از مکمل های آن نیز استفاده کنید یا به عنوان ادویه از آن استفاده کنید.

کورکومین به شکل مکمل عالی است. اگر می خواهید آن را به عنوان ادویه بخورید، می توانید از آن به روش های مختلفی استفاده کنید.

اگر تمایلی به مصرف مکمل ندارید، می توانید از زردچوبه در آشپزی استفاده کنید.

  • سبزیجات کباب شده
  • تخم مرغ سرخ شده
  • اسموتی ها
  • شیر زردچوبه
  • سوپ
  • برنج

می توانید از زردچوبه در دستور پخت خود استفاده کنید.

دوز معمول زردچوبه 

به طور کلی می توان روزانه 1 تا 2 گرم زردچوبه مصرف کرد. اگر در هر بیماری از زردچوبه استفاده می کنید، ابتدا با یک پزشک مشورت کنید.

عوارض جانبی زردچوبه

مصرف زردچوبه و کورکومین مفید است اما در برخی موارد می تواند مضر باشد. مصرف زردچوبه در مقادیر زیاد می تواند خطرات بالقوه ای را به همراه داشته باشد.

بسیاری از پودرهای زردچوبه حاوی مقادیر بالایی سرب هستند. که یک فلز سنگین است و به ویژه برای سیستم عصبی سمی است.

زردچوبه حاوی 2 درصد اگزالات است. دوزهای بالاتر ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را در افراد مستعد افزایش دهد.

مصرف زردچوبه حاوی آرد گندم، جو یا چاودار ممکن است علائم نامطلوبی را در افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن یا بیماری سلیاک ایجاد کند.

تمام پودر زردچوبه خالص نیست. برخی ارزان هستند و برخی با مواد سمی تقلبی شده اند. نوشیدن چنین شیر زردچوبه تقلبی می تواند یک خطر برای سلامتی باشد. بنابراین پیشنهاد میکنم خودتان آن را آسیاب کنید. ( آسیاب زردچوبه)

اگر متانیل زرد در زردچوبه مخلوط شود، می تواند تأثیر بدی بر سلامتی داشته باشد، به آن زرد اسیدی نیز می گویند. مصرف بیش از حد آن می تواند باعث سرطان زرد متانیل و آسیب عصبی شود.

نتیجه

فواید و مضرات شیر زردچوبه را می دانید. با مصرف زردچوبه نیز می توانید از این فواید بهره مند شوید. زردچوبه داروی بسیار موثری است که از بسیاری از بیماری ها پیشگیری می کند. از این رو زردچوبه از قدیم الایام در بسیاری از موارد استفاده می شده است.

Back to list

نوشته های مشابه

یک دیدگاه در “خواص زردچوبه چیست؟

  1. شادی گفت:

    عالی
    ممنون….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *